نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





اوليت تلاش براي تسخير ديواره علم کوه در سال 1343 انجام گرفت

يخچالهاي عظيم و ديواره اي در حد يک آرزو...

رشته کوه تخت سليمان که در خط الراس اصلي رشته کوه البرز قرار گرفته با در آغوش داشتن قله علم کوه در خود يکي از مناطق مهم کوهنوردي ايران بشمار مي آيد. اين رشته کوه بين 50/50تا 1/50 درجه طول شرقي از نصف النهار گرينويچ و 10/36 تا 30/36 درجه عرض شمالي ايران در شمال ايران ( استان مازندران ) قرار گرفته است. فاصله اين رشته کوه از پاي آن يعني رودبارک تا تهران 183 کيلومتر است. متداولترين راه رسيدن به اين رشته کوه از شمال شرقي کلاردشت است يعني عزيمت از جاده چالوس تا 25 کيلومتري آن و ادامه راه را از مرزن آباد به حسن کيف ( مرز کلاردشت ) و سپس به آبادي رودبارک. منطقه تخت سليمان از مناطق مرتفع ايران به شمار آمده و بلندترين قله آن علم کوه با ارتفاع 4845 متر است. قله علم کوه از شمال به يخچال علم چال و قله شانه کوه از غرب به يخچال غربي يا اسپيلت و دره هزار که به تنکابن منتهي مي شود از جنوب به قلل خراسان و مرجيکش و بالاخره از شرق به قله سياه سنگ متصل است. گذشته از مشخصات متنوع اين منطقه آنچه که شهرت آن را از چهارچوب مرزهاي کشور خارج و در سطح بين المللي مطرح ساخته وجود ديواره عظيم و معروف علم کوه است اين ديواره در سمت شمالي قله علم کوه قرار گرفته و يکي از مشکل ترين ديواره هاي جهان با ارتفاع 700 متر از يخچال و عرض 450 متر است. اين ديواره از نظر سختي صعود در درجه ششم بوده و به علت قرار گرفتن در ارتفاع بالاي 4000 متر يکي از هشت ديواره مشکل دنيا بشمار مي آيد ديواره فوق داراي سنگ هايي از نوع گرانيت بوده که بخشهاي بالايي آن از سنگهاي ناپايدار تشکيل شده است . در پاي ديواره يخچال طبيعي سراسري قرار گرفته که تا سرچال ادامه يافته و در آنجا به پيشاني يخچال منتهي مي شود روي يخچال را توده هاي عظيم سنگ و خاک پوشانده است که در واقع رسوبات يخچال هستند که مون يا مورن ناميده مي شوند ارتفاع اين يخچال از 100 تا 250 متر و شيب آن تا 70 درجه ميرسد و متعلق به دوران سوم زمين شناسي است عمق يخچال بطور متوسط 40 متر و فعال نيز هست بطوريکه سالانه حدود 3 متر حرکت مي کند.

اولين راه گشايي هاي ديواره                                      

1-   تا سال 1330 تيم هاي مختلفي که اغلب از کوهنوردان خارجي تشکيل شده بود و گه گداري درميانشان کوهنورد ايراني نيز ديده مي شدند موفق به صعودهايي به قله علم کوه شده بودند تا اينکه در اين سال اولين و نزديکترين صعود به ديواره به وسيله کوهنوردان ايراني انجام مي شود اين گروه از راهي مشکل يعني از زير شاخک علم کوه صعود را آغاز و تا قله ادامه مي دهند که افراد ان عبارتند از : جليل کتيبه اي و محمدعلي تفرشي اين صعود با ابتدايي ترين وسايل فني انجام مي شود.

2-   همان سال 1330 تيم ديگري به سرپرستي علي اصغر اردوخاني از مسير دهليزه ميان شاخک علم کوه و قله سياه سنگ موفق به صعود تا قله مي شوند

3-   در سال 1343 اولين تلاش براي تسخير ديواره علم کوه انجام مي شود يک کوهنورد آلماني بنام هاري رست و يک کوهنورد ايراني به نام فضل الله اميرعلاني پس از 36 ساعت تلاش موفق به صعود 400 متر از يخچال و ديواره مي شوند اين مسير سمت چپ ديواره بين قله علم کوه و شاخک در شکافي سراسري به صورت عمودي مايل به چپ قار گرفته است اما تيم خستگي ناشي از سه روز تلاش مداوم از همين مسير باز ميگردند.

4-   بالاخره در سال 1345 براي اولين بار مسيري بر روي ديواره علم کوه باز مي شود يک گروه فرانسوي مسيري زيبا و جالب را با تلاش و کار طاقت فرسا از طرق نيمه راه مسير رست-علايي به طرف سمت راست ديواره به حالت افقي مايل به بالا را باز مي کنند و با دو شيب مانده بر روي ديواره به قله مي رسند.

5-   درسال 1347 مسير ديگري بر روي ديواره به وسيله يک گروه ايراني به نام ابر مرد باز مي شود تيم ادامه مسير ناتمام رست- علايي است و به مسير نجاح معروف مي شود

6-   در سال 1348 يک تيم لهستاني مسيري تازه و مشکل بر روي ديواره باز مي کنند و براي اين کار سه شب بر روي ديواره مي مانند اين مسير راهي مستقيم بين گرده آمانها و قيف ديواره است

7-   در سال 1350 نيز تيم لهستاني ديگري طي مدت يک ماه مسير تازه را از داخل قيف ديواره به گلي زيبا و درخور تحسين باز مي کنند صعود از اين مسير سه روز طول کشيده و مسير  به نام گريت کولير Greatcouloir معروف مي گردد.

8-   در سال 1352 بار ديگر و براي سومين بار يک تيم لهستاني مسير تازه اي را با يک صعود 7 روزه از ميان قيف ديواره و مسير هاري رست باز مي کنند.

9-   در سال 1355  و اين بار در زمستان يک تيم لهستاني براي صعود زمستاني

10-    در سال 1356 يک گروه کوهنوردي از تبريز به نام اورال  با استفاده از دو مسير لهستانيها 1352 و فرانسويها  راه ديگري را از سمت چپ کلاهک لهستاني ها و از مسير فرانسوي ها طي سه روز ميگشايند.

11-     در سال 1360 يک صعود انفرادي بر روي ديواره انجام مي شود که کوهنوردي به نام محمد شهيدخت طي 3 روز از مسير اورال تبريز ديواره را صعود مي نمايد.

از سال 60 تاکنون نيز گروه هاي مختلفي اقدام به صعود از مسيرهاي تازه بر روي ديواره مي کنند که به طور مثال مي توان از گروه کوهنوردي آرش گروه مشترک شامل خانه کوهنوردان تهران و بيستون تهران و اورال تبريز گروه کوهنوردي شکوه و... نام برد

کوه و کار


شنيدي مگر قصه کوه وکار             که چون ميکند بازي روزگار

يکي مرد دلخسته و زار بود             که روح افسرده و بيمار بود

به هر در که مي زد دوائي نبود             حکيمي،هي، رهگشايي نبود

شبي ديد در خواب کوهي بلند             که ميگويدش با توام هوشمند

سحرگاه فردا به کوه اندر آي                بنه بربلندي اين صخره پاي

نتابيده فردا هنوز آفتاب                     در آن دم که بودند مردم خواب

به بام فلک کوه پيماي ما                  نهاند از طلب بر سر قله پاي

جوشد روشنايي و آمد غروب               عيان شد که حالش کمي گشته خوب

بدي چند روزي چنين کار او                که تا حال افسرده اش شدنکو

 

بدان شادمان گشت و اميدوار                به کاراش چنان کوه شد استوار


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 29 اسفند 1389برچسب:, ] [ 14:21 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 95
بازدید کل : 72729
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2